Yangshuo

Dinsdag 25 maart. Tijdens de kleurrijke treinreis waarin het landschap continu veranderde werden we vergezeld door Deirdre een gezellige spontane Ierse. Ook zij was onderweg naar Yangshuo. Om 8:50 zijn we aangekomen in Guiyang. Hier probeerde we onze tassen te stallen om vervolgens een kaartje te bemachtigen voor de zelfde dag naar Gullin. De prijs van het stallen van de tassen was dermate hoog (240 Yuan = 25 euro) dat je voor dit zelfde bedrag 3 nachten kan overnachten in een hostel. De trein bleek echter ook vol geboekt te zijn zodat we genoodzaakt waren te overnachten in deze smerige stad. Tijdens deze actie's waren we duidelijk een attractie voor de plaatselijke bevolking. We werden continu gevolgd en aangestaard door een twintigtal chinezen.
Woensdag 26 maart. Om 9:00 vertrokken naar Gullin. De tassen konden we echter niet kwijt in onze coupe, daar er zich een familie met een 8tal grote tassen had genesteld. Het kind van de familie droeg gelukkig luiers. De treinreis was adembenemend mooi de mooiste tot nu toe. Het landschap werd gesierd door steile 'canyon' achtige bergen en diverse rijstvelden.
Donderdag 27 maart. 2:00 aankomst in Gullin waar het hard regende. De rest van de nacht doorgebracht in een bus met harde muziek en slechte films. Met dezelfde bus zijn we om 7:00 vertrokken naar Yangshuo. Yangshuo is een gezellig toeristisch dorpje. Het bestaat niet meer uit dan een aantal straten waarvan twee hoofdstraten vol met hotels, restaurants, winkeltjes en cafe's. Het fijne van Yangshuo is dat zo goed als iedereen Engels spreekt behalve dan waar je een trein ticket of vliegtuig ticket wilt kopen. s'Avonds veel backpackers ontmoet en tevens drie jonge scholieren van een internationale school waar ze een maand verbleven voor het leren van de engelse taal. Door de hoofd van de school zijn we voor de andere dag uitgenodigd om een kijkje te nemen op de school.
Vrijdag 28 maart. Een heerlijk westers ontbijtje gegeten. daarna een bezoek gebracht aan de school (circa 70 kinderen). Het ontvangst door de vele kinderen was uitbundig. Twee opvoeringen gezien van de 'Sound of Music' en Sneeuwwitje door diverse klassen. Tevens werd ons een baan aangeboden om engelse les te komen geven voor een aantal weken. Helaas voor hun zijn wij op vakantie!!!! Deirdre greep deze kans echter met bijde handen aan en besloot vanaf maandag les te gaan geven voor 150 Yuan per dag voor 2,5 uur. Die avond zijn we uitgenodigd voor een dinner met de rest van de leraren. Na het dinner zijn we weer uitgenodigd voor een verjaardagsfeest van een vriendin van een leraar. Voor ons gevoel raakten we al aardig ingeburgerd.
Zaterdag 29 maart tot s'middags bij moeten komen van de avond daarvoor. s'middags een boottrip gedaan op de rivier. Vanaf de rivier hadden we een prachtig uitzicht op de vele bergpieken in de omgeving. Die avond weer gezellig geborreld met backpackers uit diverse landen. Het nadeel van een klein dorp is dat je mensen niet kan ontwijken zoals dronken Brian die elke avond iedereen probeerde te overtuigen van het christelijke geloof, daar hij hier volgens hem jezus had gevonden...HALELUA!
Zondag 30 maart. s'Ochtends werden we opgeschrikt door de aanwezigheid van homo Bob in onze vier persoons kamer. Die dag met zijn vieren naar Moonhill (ivm maanvormig gat in de berg) gefietst. De beklimming van de berg was steil en vermoeiend vanwege de hoge vochtigheidsgraad maar was zeker de moeite waard. Tijdens deze trip zorgde Bob voor een hoop lachwekkende momenten.
Maandag 31 maart. Geschrokken van de vele verontrustende mails en nieuws over SARS virus. Niet dat we ons zelf niet op de hoogte hadden gehouden maar het nieuws over SARS wordt geboycot door de overheid van China. In kranten en op tv wordt hier niet over gesproken. Locale bevolking weet dus niets van deze ziekte af. Door de vele waarschuwingen hebben we besloten om China zo snel mogelijk te verlaten. Echter daar we niet in de buurt zitten van een internationaal vliegveld zijn we genoodzaakt eerst over te vliegen naar Kunming. Dan ook tickets gekocht naar Kunming voor de volgende dag.
Dinsdag 1 april vertrokken richting vliegveld in Gullin waar we om 16:35 (1 uur vertraging) zijn vertrokken naar Kunming. Na de korte vlucht (90min) direct geprobeert tickets te kopen voor Laos. Dit was niet mogelijk zodat we genoodzaakt waren om hier te overnachten.
Maandag 2 april ticket geboekt naar Vientiane (Laos) voor 3 april. Kunming is geen groot internationaal vliegveld. De uitwijkmogelijk heden zijn hier zeer beperkt. We hebben voor Laos gekozen omdat hier nog geen SARS is aangetroffen. Bangkok zou voor ons een optie zijn geweest was het niet zodat vele vluchten uit Hong Kong naar Bangkok gaan. We voelen ons op dit moment prima!!! In Laos willen we de situatie afwachten en zullen daar dan ook onze beslissing nemen wat te doen met onze planning. Afsluitend willen we nog even kwijt dat ondanks het virus een prachtig land is om te reizen (zeer veilig, en vriendelijke mensen ondanks hun op ons vreemde overkomend gewoontes).