De terugreis
Zaterdag 2 augustus. Via een
tussenstop in Melbourne zijn we om 16:30 geland op Bali. Het onderhandelen
en het afdingen was gelijk weer begonnen voor het vervoer naar Kuta. Met
andere woorden we zijn weer in Azie. De 'taxi' heeft ons vervolgens afgedropt
bij ons wel vertrouwde verblijf Ronta's Bungalows. Hier gesproken met, voor
ons, oude bekende en vervolgens naar ons lievelings restaurant om de hoek
gegaan voor een Bintang en een 'mie hot plate'. Na het smullen zijn we met
een gewone taxi (met meter) naar een in het noorden gelegen plaatsje afgereisd
voor een ontmoeting met een vriend (Patrick B) van ons en zijn vriendin
(Ingrid). Bijgekletst en wel zijn we met zijn vieren met de taxi terug gegaan
naar Kuta. Wederom een kleine maaltijd genuttigd en daarna zijn we naar
de 'Bounty ship' disco geweest tot in de kleine uurtjes.
Zondag 3 augustus. Brak wakker geworden en om 10:30 gaan ontbijten met Jeroen
(NL) die we bij aankomst in Bali hadden ontmoet. Na ontbijt zijn we met
de taxi naar het vliegveld afgereisd waar we, na een uur vertraging, om
14:35 zijn vertrokken naar Kuala Lumpur. De gehele turbulente vlucht nam
een kleine 3 uur inbeslag. Aangekomen op het steriele vliegveld zijn we
met de taxi richting de stad vertrokken (70km). In de stad hebben we een
hotel gevonden met veel eettentjes voor de deur. Vermoeid vroeg naar bed.
Maandag 4 augustus. Na een slechte nachtrust ontbeten in hotel (was inbegrepen).
De Maleisische agent van de rederij gebeld ivm vertrek datum en tijd van
het containerschip 'Bizet'. Uit het gesprek bleek dat de Bizet vertraging
had opgelopen in China en dat we in plaats van de geplande 5 augustus de
7de augustus zouden vertrekken uit Port Kelang. Die dag voor 6 uur aan de
website gewerkt en geluierd.
Dinsdag 5 augustus. Een nacht van rennende kakkerlakken over ons heen (we
dachten dat we wat gewend waren) besloten om van hotel te 'switchen'. In
de stad een bezoek gebracht aan een van de grote winkelcentra die vol zat
met kleine computerzaken. Een drukte van een jewelste. Onderin het complex
ons tegoed gedaan aan een japanse specialiteit.
Woensdag 6 augustus. Heerlijk geslapen! Opnieuw contact gezocht met de agent.
De vertrek datum bleef onveranderd. In de ochtend geinternet en richting
china town gelopen. Hier rond gehangen en vervolgens weer terug gelopen
en op de terugweg een aantal winkelcentra bezocht. In een Chinees winkeltje
een typische aziatische thermoskan (1 liter) gekocht voor omgerekend 2,5
euro. Dat noemen we nog eens een koopje!
Donderdag 7 augustus. Om 6:00 opgestaan en na een hoop geouwehoer ivm belachelijke
taxi prijzen ,s'ochtends willen de mannen niet op de meter rijden, zijn
we voor een aardige deal vertrokken naar Port Kelang (ca 100km ten westen
van Kuala Lumpur). Natuurlijk reed de beste brave man verkeerd hij dacht
dat we met een cruise schip zouden vertrekken. Met handen en voeten vertelde
we de man dat we bij de containerterminal Westport moesten wezen. Met de
taxi zijn we het terein opgereden naar de pier waar de Bizet gelost werd
door inmens grote kranen. Aanboord werden we door de steward naar onze hut
(owner's cabin) gebracht waar we onze tassen hebben achtergelaten en zijn
gaan ontbijten in de messroom (de eetruimte). Een kleine half uur later
stonden we weer op de lange kade waar drie grote en een aantal kleinere
schepen werden gelost en geladen. Het schip de Bizet behoort met zijn 300,25m
lengte, 40,3m breedte, 62,27m hoogte (vanaf de basis), 107027 ton aan waterverplaatsing
en 6627 TEU's (containers) tot een van de grootste containerschepen van
de wereld. Met de lunch werden we getracteerd op een 5 gangen menu met oa
garnalen, biefstuk, kaasplankje en niet te vergeten de rode wijn, het is
tenslotte een franse rederij. Met volle maag een rondje door de accomodatie
gewandeld en tot onze verbazing kwamen we een zwembad, recreatie ruimte
met oa een tafeltennistafel tegen. Tevens kregen we de beschikking over
een TV kamer met DVD, VIDEO, stereotoren en koelkast. Na de rondleiding
zijn we onze hut, op F dek, gaan inruimen. De hut bestaat uit een dubbelbed,
douche en toilet cabine, zithoek met tafel, bureau, koelkast en kledingkast.
Helaas hadden we geen zeezicht ivm de containers voor onze patrijspoort.
s' Avonds tijdens het 3 gangen menu (wederom met rode wijn) hebben we kennis
gemaakt met onze mede passagier Malcolm, een 69 jarige Engelsman die opweg
is naar Engeland. s' Avonds verder nog een potje getafeltennist en om 20:00
zijn we vertrokken uit Port Kelang richting Suez kanaal. Tijdens het afmeren
stonden we op de aarde donkere brug vergezeld door kapitein, loods, eerste
stuurman en matroos achter het roer. De loods leidde, onder toezicht van
de kapitein, ons uit de haven door het geven van koerscommando's aan de
matroos achter het roer. Nadat de loods was overgestapt op de loodsboot
hebben we koers gezet door de straat van Melakka. Deze straat is berucht
om zijn vele piraterij, echter aan boord maken ze zich daar geen zorgen
om omdat we te snel zijn (26 knopen hiermee de snelste in zijn klasse) en
het hoofddek te hoog is voor kapitein Haak en zijn rovers. Tijdens het varen
in de straat zagen we schepen met brandblusspuiten, op het achterdek, aan
om de eventuele gewapende piraten van zich af te houden.
Vrijdag 8 augustus. Een bezoek gebracht aan de brug en op de zeekaart konden
we zien dat we Sumatra waren gepasseerd.Tevens werd de zee wat ruwer omdat
we uit de luwte waren van het eiland. Om 11:00 hadden we een safetymeeting
waar ons het een en ander werd uitgelegd over hoe te handelen in het geval
van brand en het verlaten van het schip met de bijbehorende geluids signalen.Tevens
showde een cadet (leerling) hoe je een reddingspak behoorde aan te trekken.
Om 11:30 waren we uitgenodigd voor een welkomstdrank bij de kapitein (Ouwe)
met de eerste machinist (Meester) en de eerste officier. Na de Lunch hebben
we een ronde gemaakt over het schip. Die avond een filmpje (Spiderman) gekeken
en voordat we het wisten was de dag al weer voorbij.
Zaterdag 9 augustus. Iets wat te laat voor het ontbijt, maar dat was geen
probleem voor de steward. De steward, een Roemeen, verzorgde het opdienen
van het eten s' middags en s'avonds verder maakt hij je kooi op en zorgt
hij ervoor dat de badkamer en de rest van de hut netjes blijft. Ook voorziet
hij ons van allerlei toiletartikelen, met andere woorden het kan niet op!
Na het ontbijt een bezoek gerbracht aan de brug en hier een nieuwe film
uitgezocht voor de avond sessie. Voor de middag een duik genomen in het
zoute zwembad en na het eten van de lunch (oa spruiten met asperges en schrapvlees)
de rest van de middag heerlijk lopen bungelen in onze hangmatjes op het
D-dek. Rond 22:00 die avond bevonden we ons onder Sri Lanka. Deze avond
ging ook de klok een uur achteruit.
Zondag 10 augustus. Een potje getafeltennist en om 10:00 met de meester
naar de machinekamer voor een rondleiding. Bij het betreden van de machinekamer
kwam er een hoop kabaal op ons af. De hoofdmotor, de grootste scheepsmotor
in zijn soort, een Hyundai MAN B&W (afmetingen 24m lang en 14m hoog) met
68520kW / 93120pk, 12 cilinders (d=98cm) en 4 blowers maakte een ritmische
herrie waar voor je absoluut oorkleppen nodig hebt. Deze hoofdmotor heeft
een verbruik, bij volle porrie, van 200 ton zware brandstof. Dus voor ons
de vraag: Wie krijgt hier de spaarzegeltjes? Tijdens onze ronde hebben we
de pomptuinen, warmtewisselaars, generatoren, seperatoren opgezocht en nog
vele andere machines. Na de rondleiding waren we uitgenodigt in de officerslounge,
op het E- dek, om hier een drankje te drinken met de rest van de officieren
voor het middag eten. s' Avonds ging de klok weer een uur terug.
Maandag 11 augustus. Ontbijt, bezoek brug, tafeltenissen, lunch, film (A.I.),
lezen, slapen, diner, op de brug geconstateerd dat er nog steeds alleen
zee om ons heen is en dat het nog steeds windkracht 8 a 9 waait, slapen.
Dinsdag 12 augustus. Ontbijt, brug, lezen, slapen, lunch, film (Terminator
3), tafeltennis, slapen, brug, lezen, diner, klok een uur achteruit. Om
16:00 het eiland Socotra voorbij gevaren. Zo eindigt wederom een ontspannende
dag op het 'cruise' schip de Bizet.
Woensdag 13 augustus. Spanning op de brug. We bevinden ons op de route richting
Rode zee in de golf van Aden. Heel langzaam begint het ook drukker te worden
met schepen op zee. Buiten waait het nog steeds en is het heiig. Rond 17:00
varen we dan eindelijk de Rode zee op. Voor het diner die avond hebben we
als hoofdmaaltijd wilde kalkoen. De lunch en het diner eindigt altijd met
een heerlijke kaasplank. Zo ook dit diner eindigt met een kaasplank met
6 a 7 verschillende soorten kaas. De klok gaat deze avond weer een uurtje
naar het westen toe. Dus dat wordt weer een uurtje langer slapen. Donderdag
14 augustus. Een harde wind heeft weer van ons meester gemaakt. Met een
windkracht 7 a 8 waait er een (woestijn)zandstorm over ons heen. Wat een
leuk zandbak effect geeft op de buitendekken van de accomodatie. Ook de
voorkant van de accomodatie veranderde in een bruine roestige kleur.
Vrijdag 15 augustus. s'Ochtends op de brug gestaan en hierna een filmpje
(Catch me if you can) gekeken. Na de lunch is Edo in zijn hangmatje buiten
gaan hangen en heeft Marc zijn boek opgezocht. Om 17:00 is de spijker (anker)
met veel kabaal en rondvliegend roest, veroorzaakt door de schakels en het
ankerlier, te water gegaan in het ankergebied bij het Suez kanaal. We zijn
ten anker gegaan omdat de schepen door het Suez kanaal s'nachts van west
naar oost varen en overdag andersom. Na het diner naar de bak (voorschip)
gelopen en genoten van het mooie uitzicht op de kust van Egypte met z'n
lichtjes.
Zaterdag 16 augustus. Om 4:50 gewekt door de kapitein en om 5:00 stonden
we paraat op de brug voor het vertrek richting ingang van het 162km lange
Suez kanaal met de kleinste breedte van 133m. De loods was inmiddels aanboord
gekomen en om 5:45 zijn we als eerste van de kolonne schepen (30 schepen)
het Suez kanaal binnen gevaren. De loods geeft de commando's aan de matroos
de gehele tocht door het Suez kanaal. De gemiddelde snelheid is rond de
8a 9 knopen. Aan bakboord steden, dorpen, militairekampen en vegetatie en
aan stuurboord alleen woestijn, wat wel een hele mooie zonsopgang opleverde.
De eerste mijlen op de oever stonden om de halve mijl soldaten met grote
mitrailleurs op standaards. Ook hier is men bang voor aanslagen. Onderweg
kwamen we vissers in roeiboten, met plastic zeilen, tegen die als kleine
stipjes langszij voorbij kwamen. Tevens zagen we 2 oorlogsmonumenten (oa
de bajonet) en voeren we onder een grote ophangbrug door (vrije doorgang
68m). Om 16:15 zijn we het Suez kanaal uitgevaren de Middellandsezee op
en hebben we koers gezet richting Malta. Na een uur varen werd de motor
noodgedwongen uitgezet ivm een lekkende olieklep van een van de cilinders.
Het euvel was echter binnen 3 minuten opgelost zodat we onze zeereis konden
voortzetten. De klok een uur achteruit, zodat de klok na 6 maanden weer
gelijk stond met die in Nederland (GMT+2).
Zondag 17 augustus. Croissants bij ontbijt. Film (L.A. Confidential) gekeken
en om 12:00 aperitief in de officieren lounge. Na de lunch met onze strandstoelen
aan dek, genietend van de zon aan leizijde van het schip. s'Avonds kaartje
gelegd in de hut.