De thuiskomst

Maandag 18 augustus. 6 maanden op tournee!! Om 7:00 lagen we te dobberend te wachten voor de haven van Malta ivm een schip die vertraging had met laden en lossen. Dit schip lag aan onze kade. Mbv loods en 2 sleepboten is het schip gedraaid en zijn we om 9:00 aangemeerd aan de kade onder de grote containerkranen. Na 10 dagen op zee konden we weer eens voet op vaste grond zetten. We hadden al aardige zeebenen gekregen. Samen met Malcolm zijn we naar het dichtsbijzijnde dorp gelopen (2,5km). Hier hebben we de bus gepakt, een ware collectes item, naar de hoofdstad Valletta. In de oude stad een internetcafe opgezocht en daarna in de snikhitte (35 graden) de drukke hoofdwinkelstraat afgelopen naar het aan het einde gelegen fort. Hierna een mooie stadswandeling gemaakt door de onaangetaste 16 eeuwse straten en pleinen. Na de wandeling een terras opgezocht op de hoofdstraat en hier gegeten, gedronken en gekeken. Tegen de avond met de bus terug naar de haven waar 'ons' schip boven alles uitstak op de kranen na. Vermoeid na het diner onze kooi opgezocht. Dinsdag 19 augustus. s'Nachts om 3:00 vertrokken na een vertraging van 5 uur. Vanwege tijdsdruk zijn er een groot aantal containers niet geladen. Met hoge snelheid (27knopen) zijn we richting het westen gaan varen. Na het ontbijt radio 2 geluisterd op de brug en om 11:00 hadden we aan bakboord de kust van Tunesie in zicht. s'Middags de was gedaan en is Edo film (City of Angels) gaan kijken en is Marc op bakboords vleugel, C-dek, gaan zonnen. Na het diner whisky gaan drinken met de steward in zijn hut. Hij gaf ons de bevestiging, wat wij al vermoede, dat er grote scheiding is tussen Franse en Roemenen. Voor de Franse officieren, crew en passagiers was er een gescheide lounge tewijl de Roemenen het moesten doen met de omgebouwde linen store als filmzaal. Dit kwam zeker niet ten goede wat betreft de sfeer tussen de twee nationaliteiten. Woensdag 20 augustus. Om 10:00 afspraak met 1ste machinist voor een kleine toer. Als eerste de Air treatment room bezocht en daarna naar de machine kamer. Toen we ergens bij de chillers stonden kreeg het schip plots een 'black out' waardoor het hele schip zonder electriciteit kwam te zitten. Voor een paar seconden was het pikkedonker in de machinekamer, maar al snel sprong de noodgenerator aan. De 'black out' werd veroorzaakt door een kortsluiting waardoor hoofdmotor (volle snelheid), pompen, etc uitvielen. Met gevolg een hoop rook in de machinekamer en einde toer. Stuurloos dobberde we rond voor 20 minuten. Varende richting Straat van Gibraltar zagen we veel dolfijnen al surfend op de golven veroorzaakt door het schip. Om 18:00 waren we in de Straat van Gibraltar met aan de ene kant Europa en aan de andere kant Afrika. We konden de slaap slecht vatten dus uit bed gestapt en nog maar een biertje genomen om 1:30. Donderdag 21 augustus. Laat wakker 8:00, reisverslag geschreven, film gekeken (Blade), geluncht (oa zwaardvis), ruige zee en buiten was het fris. 18:00 voeren we in de Golf van Biskay. Duidelijk waren de symptonen van de 'kanaal koorts' zichtbaar. De bemanning die werd afgelost in Le Havre vertoonde ongeduldigheid, stil en opgetogen. Flessen drank (vanaf 1 fles is het smokkelwaar) werden te voorschijn getoverd en kregen een nieuw opbergplek. Vrijdag 22 augustus. Ontbijt, tafeltennis, film (Blade 2), lezen, 12:00 afscheids aperitief, lunch en om 16:15 kwam de loods per helicopter aan boot voor de aanloop van de haven van Le Havre. Om 18:45 zijn we aangemeerd. Zaterdag 23 augustus. Slechte nacht, ook wij hebben last van 'kanaal koorts'. Na ontbijt film (Urban Legend 2) gekeken, lezen, getafeltennist en lunch. Bij de lunch vele nieuwe gezichten en deelde wij onze tafel met 2 leerlingen en een journalist. De tijd is niet vooruit te branden er zit duidelijk kruipolie in de klok. Tevens zit het niet mee met de vertrektijd. Om 16:00 (ipv 12:00) zijn we dan eindelijk vertrokken. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Om 18:00 met de journalist om de tafel gezeten met recorder voor een interview van een uur over onze belevenissen van de afgelopen 6 maanden en onze ervaringen aan boord van de Bizet. Om 19:00 maakte we ons op voor ons laatste avondmaal. Na het avondmaal hebben we onze spullen ingepakt en ons gereed gemaakt voor de thuiskomst. Zondag 24 augustus. Om 1:00 zagen we op de radar de contouren van de kust van de Maasvlakte. Ook was het lichtspektakel van de terminals en raffinaderijen te zien vanaf de brug op stuurboordsvleugel. Om 1:30 werden we vergezeld door de loods om de laatste mijlen, tussen de boeien, afteleggen naar de Europahaven. Terhoogte van de riviermond werden we verrast door familie en vrienden die het vreugdevuur onstaken, met zaklantaarns, autoverlichting, fakkels, vuurwerk en veel lawaai, voor onze thuiskomst. 2:50 meerden we aan bij de ECT. In de verte op het ECT terrein zagen we een kolonne van twee bussen van de beveiliging, met sirenes, en twee personenauto's richting het schip rijden. Nadat de gangway (trap) op de kade was gezet en wij voor het eerst weer voet op neerlandse bodem zetten, werden we ontvangen door familie en vrienden. Na dit warm onthaal zijn we onze spullen gaan pakken en hebben we de kapitein en diverse bemanningsleden gedag gezegd. Als van ouds gingen Edo en Marc in de achterbak van de bus van de beveiliging richting de uitgang. Tot onze grote verbazing werden we op de parkeerplaats opnieuw onthaald door nog meer familie en vrienden. Met spandoek, serpentine, toeters, champagne, bloemen, bier, barou en muziek was het terugkomstfeest kompleet. Door alle commotie waren we onze tassen kompleet vergeten. Gelukkig werden de tassen, die nog in het busje stonden, door een oplettende beveiligingsbeambte teruggebracht. Na nog een aantal glazen drank te hebben gedronken en (voor zover) bijgekletst te hebben, hebben we afscheid genomen van de aanwezige mensen (dit keer voor een kortere tijd) en van elkaar. In een roes van onwerkelijkheid zijn we na deze onvergetelijke droom 'tournee' ieder huiswaarts gekeerd.

Terug