Maleisie en Singapore

Vrijdag 9 mei. Aan de grens van Thailand koste het de douane beambte een hoop papierwerk voordat Marc over de grens kon. Dus na het tekenen van papieren in het Thais en het betalen van een boete van 600 bath (12 euro) konden we onze reis eindelijk vervolgen. In Maleisie de bus van de grens af naar Kota Bharu genomen. Aldaar aangekomen werden we verwelkomt door het luide gezang uit de speakers van de moskee. s'Avonds op de lokale markt gegeten en ondertussen gekeken naar Amerikaans worstelen WWF.
Zaterdag 10 mei. Uitgeslapen en opnieuw een bezoek gebracht aan de lokale markt en de omgeving verkend. Op de markt s'avond blauwe rijst gegeten met vis, ei en niet thuis te brengen groentes. Wat ons hier het meest op valt is dat hier heel heel veel moslims zijn. Mannen en vrouwen staan in verschillende rijen in de super markt. Bij de kassa wordt dan ook een bordje getoond welke rij zich mag vormen voor de kassa. Verder is er voor ons hostel een onder een toeziend oog gescheiden ontmoetingsplaats voor vrouwen en mannen. Wat ons verder opvalt is dat jonge vrouwen de hoofddoek niet geheel volgens protocool dragen. De punten van de sjaal rusten niet op de borstpartij maar worden over de schouders gedragen....foei!
Zondag 11 mei. s'Ochtends vroeg vertrokken naar de pier waar we de houten boot hebben genomen naar de 'Perhentian Islands'. Slingerend en stampend, met onderweg nog een paspoort controle door de politie, kwamen we na 2 uur varen in de luwte van de baai terecht. Een van de opvarende had tijdens de reis een plek weten te bemachtigen aan de railing al waar zij een aantal maal een buigend beweging maakte over de railing. Zieken zeelui zijn nadelig en brengen schade aan de vracht. Dus weg ermee!! Vanaf het houtenbootje zijn we over gestapt in een klein bootje die ons naar het strand bracht. Voor het eerst kregen we te maken met een hoog seizoen. Alle slaapgelegenheden zaten zo goed als vol zodat we genoodzaakt waren een duur slaapverblijf te kiezen (75 RM = 17 euro). Edo is die middag over een varaan (1,2m) gestruikelt en Marc is niet verder gekomen dan het strand. s'Avonds illegaal gedronken en legaal gedobbelt. s'Avond is het ook begonnen met regenen :-(
Maandag 12 mei. Met regen werden we gewekt en aangezien dat er de komende tijd geen verbeteringen in het weer zouden optreden hebben we besloten om terug te keren naar Kota Bharu. In Kota Bharu niet veel gedaan. s'Avonds vroeg naar bed. Morgen de grote dag van de Jungle trein.
Dinsdag 13 mei. Om 5:00 opgestaan en met een taxi naar het treinstation. Om 5:47 de 'Jungle trein' genomen naar Jerantut. Zoals de naam al vermoed ga je met de trein, over 't smalle enkele spoor, dwars door de jungle. We stoppen ook op plaatsen waar niemand of iets te zien is en als er dan mensen uitstappen verdwijnen ze ook echt in de jungle. Tijdens de treinreis 2 gezellige Nederlandse meiden (Gabrielle & Mariska) ontmoet. Eenmaal in Jerantut aangekomen (15:40) een hotelletje gevonden en s'avonds met z'n vieren gegeten en een meeting bijgewoond over de Taman-Negara National Park.
Woensdag 14 mei. Om 9:00 met mini-busje aan een toer begonnen naar de Taman-Negara. Onderweg zijn we langs een Rotan fabriekje (maken diversen stoelen), rubber plantage, cacao plantage en palmboom plantage (voor de olie) gegaan. In de Taman-Negara een slaapplaats gevonden. Was ff lastig ivm nationale feestdagen in Maleisie. s'Middags een trail gelopen van 7km naar een grot die vol zat met vleermuizen en slangen. De grot in gegaan met 1 enkel zaklampje en bij de nauwe doorgang vlogen de vleermuizen al om je oren. Op handen en knieen klauterend door de vleermuizen poep kwamen we in een grote kamer waar zich wel honderden vleermuizen en een slang zich schuil hielden. Door het volgen van een touw en een hoop geklauter en geglibber kwamen we, besmeurd en met al ons haar nog, bij de uitgang van de grot. s'Avonds na een verfrissende douche en het schrobben van de diversen kleding en schoenen wezen eten op een drijvend restaurant op de rivier.
Donderdag 15 mei. Na het ontbijt gingen we 'Tubbingen'. Met een boot werden we gedropt op de rivier verder de jungle in. Vervolgens moesten we met een rubberenband de rivier in en stroomafwaarts terug zien te komen. Ondanks de soms hevige stroomversnellinge (rabits) moest er veel gepeddeld worden maar dat zorgde voor leuke lachwekkende momenten. Omdat we geen genoeg konden krijgen van de verkoelende ochtendduik zijn we s'middags, na een korte trail, nog een duik gaan nemen in een zijriviertje in de jungle. s' Avonds gegeten en gedobbeld op de rivier.
Vrijdag 16 mei. s'Ochtend naar de 'Canopy bridges' gegaan. Deze ophangbruggen tussen de bomen zijn de hoogste (45 m boven de grond) ter wereld. Was een hoop geschommel op de smalle bruggen en gaf een mooi uitzicht over de jungle. Omdat we geen genoeg konden krijgen van de verkoelende rivier zijn we weer naar het 'zwembad' gelopen. Na wat gehangen te hebben in het water zijn Edo & Gabrielle terug gezwommen naar de headquaters(1 km). Marc & Mariska zijn verder aan de wandel gegaan. s'Avonds gegeten bij een mooi rieten restaurant op de rivier.
Zaterdag 17 mei. Om 9:00 een 2 uur durende boottocht genomen. Met de smalle boot via de ondiepe rivier verlieten we het park. Met een taxi terug naar Jerantut waar we een bus pakte naar Temerloh en daar weer een bus genomen naar Betong. De bedoeling was om naar de Cameron Highlands tegaan deze dag maar uiteindeijk stranden we in Kuala Lumpur (ietsjes uit de buurt...400km). Vanwege het late tijdstip vertrok er geen bus meer en omdat we met de metro en 'Fast train' de verkeerde kant zijn opgestuurd waren we genoodzaakt te overnachten in K.L. Deze avond tot in de late uurtjes in het uitgaansleven van K.L. doorgebracht.
Zondag 18 mei. 3 maanden onderweg, de tijd vliegt! Uitgeslapen en boodschappen gedaan. Om 13:30 zijn we vertrokken naar de Cameron Highlands. De zeer saaie bus reis werd op het eind nog even opgevrolijkt. De bus draaide tijden de 1,5 uur durende klim naar 'Tanah Rata' de onmogelijkste bochten en haarspeldbochten. We moeten eerlijk bekennnen dat dit zeker een uitdaging was voor mensen met een zwakke maag. In 'Tanah Rata' een slaapplaats gevonden op een zolder van een guesthouse. s'Avonds F1 gekeken in de plaatselijke kroeg.
Maandag 19 mei. Voor het eerst, de nacht op 18 en 19 mei, onder een deken doorgebracht vanwege de kou. Badminton rackets aangeschaft en geprobeert een potje te tennissen. Helaas de wind gooide roet in het eten zodat we besloten hebben om met zijn drieen, Gabriele bleef vermoeid thuis, een trail te gaan lopen. Drie uur lang hebben we zingend (Nederlands reportoire) door het bos gelopen. s'Avonds hebben we 'steamboat' gegeten. Dit is hetzelfsde als 'hotpot' (zie China). Het meest vreemde vlees wat er bij zat was kwal. Lekker gommie!
Dinsdag 20 mei. Om 8:45 de bus in gestapt voor een toer langs de diversen bezienswaardigheden van de Cameron Highlands. Als eerste gingen we langs een tempel (de zoveelste...gaap!) daarna naar en 'Flower Garden' met vele cactussen, bloemen en planten. Vervolgens zijn we langs een aardbeien plantage en thee plantage gegaan. Bij de thee plantage een fabriekje bezocht. Na een 2e keer bestellen van de thee met cake ivm het vallen van Edo met vol dienblad op een druk terras (de controle over het knietje is nog niet helemaal hersteld) genoten van het uitzicht en de plaatselijke thee met cake. Daarna met de bus naar een bijenteelt. Hier had het personeel de bijen niet geheel onder controle en met een hoop ge-ren en water was het voor ons al duidelijk dat 't een kort bezoek werd. Als laatste hebben we een 'Butterfly garden' bezocht met vele verschillende vlinders en hele grote torren. Terug in het dorpje genoten van een sate met pindasaus en daarna is Marc naar de kapper gegaan. Gekort en gemasseerd kwam Marc als herboren terug. Deze middag hebben we ons in het zweet gebracht met een potje badminton. s'Avonds na het eten wat gedronken rond het kampvuur bij ons guesthouse.
Woensdag 21 mei. Na afscheid genomen te hebben van Gabrielle & Mariska zijn we met de bus om 8:45 vertrokken naar Kuala Lumpur. Uiteraard werd onze maag weer op de proef gesteld door de vele bochten naar beneden. Om 15:30 aangekomen in K.L. en de rest van de dag wat rond gelopen in de stad. Donderdag 22 mei. Tegen de middag de 'Twin tower' (hoogste gebouw ter wereld) beklommen. Met de lift werden we met 6 m/s afgeschoten naar de tussen liggende brug op de 50e verdieping en 142 meter hoogte. Genoten van het uitzicht over K.L. en na 10 minuten was de pret al weer over en daalde we af met de zelfde rot snelheid. Vervolgens zijn we naar Menara gelopen een radiomast die we vervolgens ook hebben beklommen. Op een hoogte van een kleine 300 meter wordt de wereld weer een stukje overzichtelijker. Die avond opnieuw maar weer is een keer het nacht leven opgezocht in K.L.
Vrijdag 23 mei. Badend in het zweet werden we wakker of was het zwemmend. Verschrikkelijk warm ieder geval dat zelfs de lokale mensen klagen over de warmte. Met de super VIP bus zijn we via Johor Bahru deze dag vertrokken naar Singapore. Met 25 zitplaatsen en dat delen met vier mensen waarvan er nog eens 2 uitstapte op de tussenstop kwamen we met prive chaffeur aan op de plaats van bestemming. Een slaapplaats gezocht maar dat valt hier nou niet mee. Niet dat er niks is maar je betaald je blauw voor een kamer waar je je hond niet in durft op te sluiten. Dus voor 10 euro de kamer maar genomen. s'Avonds wat rond geneusd in de stad.
Zaterdag 24 mei. s'Ochtends naar de pier afgereisd om uit te vinden om wat voor tijd de boot zou gaan naar Batam (Indonesie). Deze bleek regelmatig te gaan echter de boot naar Jakarta zou de volgend ochtend al vertrekken zodat we s'middags zeker de boot naar Batam moesten nemen. In Singapore de hoogste berg (116m) nog even met een kabelbaan op geweest. Vanuit hier een prachtig uitzicht over de stad. Vooral de vele vormen van gebouwen valt hier erg op. s'Middags naar Lim Sim square gegaan, een groot electronische shopping center. Daarna tassen opgehaald en terug naar de pier gegaan waar we vertrokken zijn met de boot. Net van de pier vertrokken kregen we te horen dat we op de verkeerde boot zaten...daar gaan we weer!!!